Výběr správného oleje je určen především viskozitní a výkonnovou specifikací uvedenou v návodu k obsluze vozidla. Toto pravidlo platí, jak pro osobní, tak i pro užitkové vozidla. V návodu k obsluze je zmíněná viskozita (např. 5W-30), výkonnostní norma API (např. SM/CF), výkonnostní norma ACEA (např. C3) a specifikace výrobce vozu (např. VW 504.00/507.00). Pokud si z výběrem vhodného oleje pro váš vůz nevíte rady můžete použít níže uvedené odkazy na mazací plány.
https://molcesko.cz/cz/produkty-a-sluzby/poradce
http://lubematch.shell.cz/cz/cs
Výměnný interval neurčuje výrobce oleje, ale výrobce vozu. Výrobce oleje zodpovídá za to, že olej splňuje veškeré požadavky, které výrobce vozidla požaduje. Kvalitní a výrobcem vozu ověřené oleje jsou ty, které prochází motorovými testy a jsou tudíž schváleny pro použití v daném motoru.
Ano, dnešní koncepce výroby motorových olejů umožňuje mísitelnost mezi oleji plně syntetickými, syntetickými, nebo minerálními. Důležitým parametrem, který je nutné dodrže je specifikace/schválení výrobce vozu. Při dolivání v nouzevých situacích (např. na dálnici v zahraničí) by se měla dodržet alespoň stejná viskozita oleje.
Obvyklé tvrzení neseriozních obchodníků je to, že všechny oleje jsou vlastně produkovány ze stejné "roury" a na značce oleje tím pádem nezáleží. Opak je pravdou, protože dnešní nároky výrobce vozu na kvalitu motorových olejů neustále rosou, a to i vlivem tzv. "downsizingu". Proto i výrobci olejů a aditiv musí jít tzv. s "trendem" a investovat nemalé finannčí prostředky do vývoje nových olejů, které plní vysoké nároky výrobce vozu resp. motoru. Všechny motorové oleje proto nejsou stejné a při výběru vhodného oleje je nutné se dívat na to, zda-li byl olej opravdu schválen pro použití v motorech výrobce vozu. Tyto motorové testy jsou velice nákladné, proto si je mouhou dovolit jen ty největší olejářské firmy, které však ve svém výrobku poté zaručují, že oleje plnohodnotně odpovídají požadavkům výrobce vozu respektive motoru.
Vždy se řiďte nařízením výrobce vozu, který vám u vašeho vozu určuje interval výměny oleje. V případě překračování výměnných intervalů riskujete u svého vozu vážné poškození vlivem degradace oleje. Během provozu vozidla dochází ke kontaminaci oleje spalinami, palivem, vzdušnou vlhkostí, otěrovými kovy, apod.. Olej je navíc tepelně velmi namáhán. Všechny tyto vlivy způsobují jeho degradaci, která znamená snižování výkonových vlastností oleje a změnu viskozity.
Nedostatek oleje v motoru může mít fatální dopad pro funkci motoru. V případě nízké hladiny doplňte vhodným olejem.
Samozřejmě, především pak nemrznoucí směs do chladičů, brzdovou kapalinu a náplň v ostřikovačích. Chladící kapaliny doplňujte opět dle uvedené specifikace v návodu k obsluze, nebo na chladiči vozu. Co se týče brzdových kapalin, velice důležitá je jejich kontrola a pravidelná výměná, protože brzdové kapaliny jsou tzv. "hygroskopické"¨což znamená, že absorbují vodu. Proto je nutné u brzdových kapalin dodržovat výměnný interval 2-3 roky. Pokud by se brzdové kapaliny neměnily, můžou degradovat a způsobit tak závažné problémy brzdového systému.